Aster Schools

Aster Schools 4-4-0

schools1 
Mijn eerste Live Steam lok in schaal 1/32 de Aster Schools kocht ik bij The Wagon and Carriage Works. Natuurlijk had ik al vaker met een echte stoomlok gereden maar dit was een heel ander verhaal.

Dit was de eerste lok waarmee de firma Aster zijn debuut maakte in 1975, De lok kwam keurig verpakt en in gebruikte staat aan, en de zelfde avond natuurlijk gelijk even uitproberen. Bij de eerste meters bleek er gelijk iets niet goed te werken, en klonk er 1 arbeid’s slag gevolgd door een klik enz. Na inspectie bleek er een deel van de aandrijving te zijn afgebroken en werd het model slechts door 1 cilinder aangedreven.

schools2
 
Na enige correspondentie met de verkoper werd dit deel keurig opgestuurd zonder kosten en na een avondje sleutelen gemonteerd en kon ik de eerste rondjes rijden op een cirkel rails in de huiskamer. ( Ja, mijn vrouw vind dat goed zolang ik alle troep maar weer opruim, Zo vindt je er niet veel)!

Opvallend met welk gemak deze lok te bedienen is. Wat echter wel een nadeel is dat de ketel tijdens het rijden niet bij te vullen is. Na enige tijd wilde ik graag wat wagons hebben en ben ik begonnen met de bouw van een aantal 2 assige personen wagons, waarover later meer.

Een video van mijn Schools class Aster

Specificaties:
Scale
, Gauge:  1/32, 45 mm
Weight: Engine 2.7 kg (6 lbs)
Weight: Tender: 1.2 kg ( 2 3/4 lbs)
Total Net Weight:  3.9 kg., (8 3/4 lbs)
Length:  570 mm (22 1/2 inches)
Width: 90 mm (3 9/16 inches)
Height:  127 mm (5 inches)
Wheel Arrangement:  2B (4-4-0, 220). American
Drivers:  Dia. 62 mm
Cylinders:  Twin Cylinders, Bore 13 mm x Stroke 20 mm
Valve Gears: Slip Return Crank
Boiler Type:  Smithie’s Type Boiler
Capacity:  170 ml (6 fl oz.)
Fittings:  Safety Valves, regulator, blower valve, feed water check valve
Lubricator: Roscoe Displacement Lubricator
Tender: 75 ml  (2 1/2 fl oz.) alcohol tank with needle valve, automatic feeding apparatus

Advertenties

3 Reacties to “Aster Schools”

  1. sorry, ik keek met mijn tenen, nicky

  2. hoi ook ik ben een eigenaar van een Schoolsclass jaren geleden gekocht bij M & H Stoom in Huizen ondertussen als heel wat rondjes gereden op beurzen en clubbanen het laatst bij een vriend in de tuin.
    Nu een wel verdiende rust in de vitrine en af en toe met speciale gelegen heden even op pad.
    Maar ik heb ook een uitgebreide spoor 1 wagons en rijtuigen eigenbouw wat de aanschaf via de reguliere handelaar vindt echt aan de prijzige kant.
    Een LMS 4F en een class 37 maken ook uit van de collectie,wel eens te zien bij de stormpolderrail website.

    • Hoi Mart,

      Allereerst hartelijk dank voor je reactie. Op dit moment ben ik een handpomp in de tender aan het bouwen om de rijtijd wat op te kunnen oprekken, en wil ik de regelnaald wat afdraaien zodat er wat meer te regelen valt. Anders is het aan of uit.

      Ps ken je ook iemand die een mobiele baan zou willen overnemen?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

 
%d bloggers liken dit: